Książkowe zakupy przenoszą się do Internetu

Rosnąca liczba księgarni internetowych to trend nieprzypadkowy – Polacy kupują w Internecie coraz więcej książek.

Ostatnie pięć lat wiązało się z prawie dwukrotnym wzrostem liczby internetowych sklepów z książkami. Zwiększyła się przy tym także liczba transakcji – 3,5-krotnie – i wartość sprzedaży – trzykrotnie. Roczne ekstremum sprzedaż książek osiąga w ostatnich dwóch miesiącach roku – to wtedy kupowane są świąteczne prezenty, z których część stanowią właśnie książki.

Ankieta, którą przeprowadziło Ceneo.pl, zwróciła bardzo ciekawe wyniki. Wśród respondentów znalazło się tylko 15% osób, które nie kupują książek. Wynik ten ciekawie koresponduje z badaniami czytelnictwa za rok 2015 przeprowadzonymi przez Bibliotekę Narodową, w których 63% osób nie przeczytało w ciągu ostatniego roku ani jednej książki. Jeśli przyjmie się założenie, że większość osób kupujących książki również je czyta, to wśród osób ankietowanych, tj. - w większości - odwiedzających serwis Ceneo, odsetek czytających jest ponad dwukrotnie większy, niż odsetek czytających w ogóle społeczeństwa.

Wedle badania Ceneo, tradycyjne wydania papierowe stanowią 65% sprzedaży, podczas gdy audiobooki i e-booki 35%. Jednocześnie popularność tej drugiej grupy stopniowo rośnie.

Ankietowani najczęściej kupowali w trakcie roku kilka książek – nie więcej niż 10. Większość osób wydawała na nie mniej niż 200 zł. 13% respondentów na książki poświęcała więcej niż 500 zł.

Największa część badanych w ankiecie, czyli 53%, preferuje zakup książek w księgarniach internetowych. Drugie miejsce nie powinno stanowić zaskoczenia – należy do księgarni tradycyjnych (preferuje je 34% ankietowanych). Niewielka liczba osób – 6% - najbardziej najczęściej kupuje książki w supermarketach.

Podczas porównywania poszczególnych ofert sprzedaży, ankietowani przykładali największą wagę do ceny książki. Za najważniejsze kryterium wyboru uznało ją 84% odpowiadających na pytania ankiety. Bardzo ważny dla kupujących okazał się również koszt dostawy (64%).

Postawą częstą praktykowaną przez kupujących książki w Sieci jest showrooming – zanim klient nabędzie dany produkt w Internecie, ogląda go wcześniej i porównuje z innymi możliwościami w sklepie realnie istniejącym.

Niewątpliwie rynek e-księgarni ciągle się rozwija. Olbrzymi wybór tytułów, niższe niż w tradycyjnych księgarniach ceny oraz wygoda kupowania z domu to niewątpliwe zalety internetowych sklepów z książkami, które przesądzają o stale rosnącym zainteresowaniu konsumentów tą gałęzią sprzedaży słowa pisanego.

 

 

Autor

Justyna Stankiewicz

Pracuję w branży e-commerce. Zajmuję się reklamą oraz kreowaniem wizerunku marki sklepu internetowego. Sklepy internetowe to przyszłość, powstaje ich coraz więcej i więcej.

Zobacz również