Nowe trendy w e-commerce – coraz więcej zakupów za pośrednictwem smartfona

Smartfon to urządzenie, które zdobyło sobie wyjątkową popularność. Wielu osobom służy nie tylko za telefon komórkowy, ale też za aparat, kamerę, album ze zdjęciami i przenośny komputer. Jednak jeszcze jakiś czas temu zakupy i płatności poprzez smartfona stanowiły rzadkość. Konstrukcja stron sklepów internetowych niedostosowana do małych, mobilnych urządzeń odrzucała od używania smartfonów do zakupów online. Także aplikacje bankowe proponowały zbyt skomplikowany proces dokonywania płatności. Wraz z rozwojem e-commerce i aplikacji na smartfony, czynności związane z kupowaniem ulegają radykalnemu uproszczeniu. Udogodnienia w rodzaju touch commerce (technologia umożliwiająca błyskawiczną autoryzację transakcji przy pomocy odcisku palca) oraz coraz bardziej intuicyjny interfejs aplikacji mobilnych sprawiają, że coraz większa liczba osób płaci i kupuje w Sieci za pośrednictwem smartfona.

Według prognoz przeprowadzonych przez Deloitte, obecnych w raporcie „TMT Report 2016”, w 2016 roku smartfon będzie urządzeniem stale wykorzystywanym do zakupów i płatności w Internecie dla 50 milionów osób. To olbrzymi wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Prawdopodobnie mobilna część e-handlu będzie coraz ważniejsza dla konsumentów i przedsiębiorców. Szczególnie ważną grupą odbiorców tej gałęzi e-commerce są osoby młode – według danych Google Consumer Barometer aż 98% osób do 25 roku życia regularnie korzysta ze smartfona.

Rozwój nowych technologii umożliwia wykorzystywanie większej możliwości sposobów na rozreklamowanie produktu i dostosowanie oferty do konkretnego klienta. Jednocześnie, z punktu widzenia konsumenta, e-handel daje możliwość zsynchronizowania i zespolenia wielu czynności towarzyszących zakupom internetowym. Wobec wciąż wzrastającego zainteresowania zakupami internetowymi można przypuszczać, że to ergonomia i komfort użytkowania platformy będą podstawowymi czynnikami wpływającymi na pozyskiwanie klientów. Dlatego też wczesne rozpoczęcie przystosowania platformy sklepu do wymogów zakupów mobilnych może zapewnić znaczące korzyści w przyszłości.

Niewątpliwie trendy widoczne w e-commerce stawiają przedsiębiorców przed wieloma nowymi wyzwaniami, ale też dają liczne możliwości. Właściwe wykorzystanie rosnącej popularności e-handlu i smartfonów jako narzędzia zakupów to prawdopodobnie najlepszy sposób na przygotowanie się do wymogów świata nowych technologii i wzmocnienie pozycji firmy w przyszłości. 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również