Wzrost popularności zakupów online i szybkich płatności online

Zakupy online cieszą się coraz większą popularnością. Już ponad połowa Polaków deklaruje, że co najmniej raz dokonała zakupów online. Zdaniem eksperta, trwający rozwój rynku e-commerce będzie się wiązał z wprowadzaniem przez sklepy internetowe coraz to lepszych udogodnień. Nowoczesne narzędzia wspierające proces zakupów sprawiły, że kupowanie w Sieci stało się wygodniejsze, bardziej intuicyjne i dużo szybsze. Również korzystne dla konsumentów regulacje prawne w tej dziedzinie – takie jak możliwość zwrotu zakupionego towaru bez podania przyczyny aż przez dwa tygodnie – zachęcają do zakupów online.

Wśród preferowanych form płatności wciąż bardzo popularna jest gotówka za pobraniem – jednak jej popularność spada – wedle danych TNS Polska, w 2014 roku wybierało ją 18% ankietowanych, podczas gdy w 2014 o 3 p.p. mniej. O 1 p.p. wzrosła natomiast liczba ankietowanych twierdzących, że chce mieć w sklepie internetowym dostęp do rozlicznych metod płatności.

Rosnąca świadomość konsumentów w zakresie płatności internetowych to większy popyt na szybkie i bezpieczne transakcje w systemach pay-by-link. Ten system pozwala na przekierowanie klienta do strony jego banku, na której to wszystkie dane dotyczące adresata przelewu i kwoty płatności zostały już wypełnione. Taki sposób płatności zapewnia kupującemu dużo większy komfort związany z brakiem potrzeby uważnego przepisywania danych płatności. Oznacza to jednocześnie wyższy poziom bezpieczeństwa, ponieważ nie jest możliwe popełnienie błędu w trakcie – na przykład – uzupełniania numeru konta odbiorcy przelewu.

Tego typu płatności oznaczają również bezpośrednie przekazywanie pieniędzy od klienta do sklepu, co przyspiesza proces księgowania płatności i umożliwia łatwiejsze rozliczanie ewentualnych zwrotów.

Wobec wszelkich zalet szybkich e-płatności nie ma co się dziwić, że ich popularność wzrasta. Pojawiające się nowe, szeroko akceptowane metody płatności – jak na przykład BLIK – to dobra wiadomość dla klientów. Rozwój rynku i duża konkurencja sprawiają, że firmy rywalizują o klienta nie tylko cenami, ale też intuicyjnością strony sklepu i komfortem dokonywania zakupów. Dlatego można się spodziewać, że liczba dostępnych metod płatności będzie stale wzrastała, tak jak będzie wzrastała świadomość konsumencka ich dotycząca. Można przypuszczać, że kolejni klienci będą w najbliższych latach przekonywać się do szybkich płatności internetowych, tym samym czyniąc formę zapłaty gotówką za pobraniem mało popularną.

 

Autor

Justyna Stankiewicz

Pracuję w branży e-commerce. Zajmuję się reklamą oraz kreowaniem wizerunku marki sklepu internetowego. Sklepy internetowe to przyszłość, powstaje ich coraz więcej i więcej.

Zobacz również