Jak wyglądają modele biznesowe e-commerce?

Model biznesowy ma ilustrować w jaki sposób firma ma zamiar zarabiać. Oczywiście modele biznesowe ulegają ciągłym przekształceniom, a duży wpływ na to ma internet. Dlatego to, co świetnie działało kilka lat temu, dziś już się nie sprawdza, dlatego trzeba śledzić trendy, które niniejsze opracowanie przybliża. Poniżej znajdziesz krótki artykuł o tym, jak modele e-biznesowe są widziane przez pryzmat dwóch elementów - stron biorących udział w transakcji i form monetyzacji, z których korzystają. Przeczytaj go koniecznie!

Kto dokonuje transakcji z kim i kto ją inicjuje?

Zacznijmy od tego, że najczęściej występującymi formatami są business-to-consumer (B2C) oraz business-to-business (B2B). Ten pierwszy ma miejsce wówczas, kiedy dana firma dokonuje transakcji z użytkownikiem prywatnym, jednocześnie będąc inicjatorem transakcji. Trzeba przyznać, że jest to klasyczny przypadek większości sklepów internetowych, w których firmy są stroną inicjującą, poprzez wystawienie na sprzedaż swoich produktów bądź usług. Natomiast ta druga występuje w momencie, kiedy dwie firmy wchodzą w transakcję między sobą. Idealnym przykładem jest Amazon Business, który oprócz użytkowników prywatnych, obsługuje także inne firmy i jest inicjatorem transakcji, oferując swoje produkty/usługi biznesowe na sprzedaż. Poza tym, mniej popularną, jest trzecia opcja tzw. consumer-to-business (C2B), w której to użytkownik prywatny składa ofertę firmom. Może to być np. blogger, który oferuje powierzchnię reklamową na swoim blogu, może to być fotograf, który sprzedaje swoje zdjęcia firmom z tzw. fotografią stockową, może to być freelancer, realizujący dany projekt na zlecenie firmy.

Czwarty format, czyli C2C

Jeżeli chodzi o czwarty format czyli consumer-to-consumer (C2C) to mówimy o nim wtedy, kiedy transakcja realizowana jest pomiędzy dwoma użytkownikami prywatnymi. Zwykle jej inicjatorem jest jeden z nich, składający określoną ofertę. Dość ciekawym przykładem takiego modelu jest platforma 65hours.com, gdyż dzięki niej kojarzeni są użytkownicy, którzy oferują swój czas i umiejętności. Na przykład, gdy potrzebuję usługi hydraulicznej, mogę za nią zapłacić swoim czasem i zaoferowaniem innej usługi w obrębie własnych kompetencji i specjalizacji np. naprawy komputera. Wtedy „deal” realizowany jest bezpieniężnie, na zasadzie wymiany.Zazwyczaj stosowane są różne kombinacje powyższych formatów. Jednak Amazon działa z powodzeniem aż we wszystkich czterech obszarach: Amazon Direct obsługuje rynek B2C, Amazon Marketplace umożliwia przeprowadzanie transakcji między dwoma użytkownikami i prywatnymi (działając tym samym podobnie jak Allegro, czyli w obrębie C2C), a Amazon Mechanical Turk działa na rynku C2B.

 

 

 

Autor

Justyna Stankiewicz

Pracuję w branży e-commerce. Zajmuję się reklamą oraz kreowaniem wizerunku marki sklepu internetowego. Sklepy internetowe to przyszłość, powstaje ich coraz więcej i więcej.

Zobacz również