Wybrane elementy raportu „E-commerce w Polsce 2015” – rosnące zainteresowanie płatnościami mobilnymi i trendy z nim związane

W stworzonym przez firmę Gemius dla e-Commerce Polska raporcie „E-commerce w Polsce 2015” można zauważyć bardzo ciekawe aspekty dokonywania przez Polaków zakupów w Sieci zależnie od urządzenia, z którego korzystają.

Jeśli chodzi o motywacje, w większości wypadków nie odbiegają one od siebie w sposób znaczący wśród grup posługujących się różnymi urządzeniami do zakupów internetowych, jednak to e-kupujący przy pomocy smartfonów zwracają większą uwagę na większość czynników motywujących do zakupów. Dla wszystkich czterech grup – używających komputerów, używających laptopów, używających smartfonów oraz używających tabletów – najważniejszą motywacją była dostępność przez całą dobę.

Największą rozbieżność można zauważyć w motywacji „łatwość porównywania ofert” – wśród korzystających z laptopów lub tabletów ten aspekt jest ważny dla 77% osób, podczas gdy korzystający ze smartfonów zwracali na niego uwagę aż w 86% odpowiedzi. „Smartfonowcy” jako motywację traktowali najczęściej spośród czterech grup także atrakcyjność cen w stosunku do sklepów tradycyjnych (82%; 81% dla „tabletów”, 80% dla „komputerów stacjonarnych” oraz tylko 76% dla „laptopów”), większy asortyment niż w sklepach tradycyjnych (71%; 69% dla „tabletów” i po 66% dla pozostałych dwóch grup), szybkość zakupów (55%; odpowiednio 50, 53 i 52 procent w pozostałych grupach). Jeśli chodzi o brak konieczności jechania do sklepu, 85% korzystających ze smartfonów respondentów traktowało to jako motywację – taki sam odsetek dotyczy korzystających z laptopów, u osób używających komputerów stacjonarnych odsetek był o 1 p.p. mniejszy, osoby preferujące tablety wybierały tę motywację w 81% odpowiedzi.

Osoby korzystające do robienia zakupów internetowych ze smartfonów i tabletów częściej przewidują wzrost wydatków na te zakupy w najbliższym roku. 36% zwolenników smartfonów oraz 38% preferujących tablety przypuszcza, że wydatki wzrosną. To znacząco więcej, niż wśród „laptopów” (27%) i „komputerów stacjonarnych” (28%).

Wśród urządzeń wykorzystywanych do e-zakupów wciąż najpopularniejsze są laptop (78%) oraz komputer stacjonarny (66%). Smartfon i tablet są wykorzystywane znacząco rzadziej, ale ich popularność rośnie – smartfon został wskazany przez 37% respondentów, tablet wybrało 24%. Co ciekawe, 3% kupujących wykorzystuje do e-zakupów… czytnik e-booków. Dalszy wzrost popularności wykorzystywania urządzeń mobilnych w procesie zakupów internetowych jest utrudniany przez niewygodne formularze (ten problem wskazało 61% badanych) i niedostosowanie stron do zakupów w wersji mobilnej (56%). Do e-zakupów urządzenia mobilne dużo częściej wykorzystują mężczyźni – smartfon jest używany w tym celu przez 42% mężczyzn i 33% kobiet, z kolei tablet – 29% mężczyzn i 19% kobiet.

Do zakupów internetowych smartfonu najczęściej używają osoby w wieku 15-34 lat (45% przy około 25% dla starszych grup wiekowych).

Popularne wśród użytkowników smartfonów jest zjawisko multichannelingu – 52% respondentów zadeklarowało, iż zdarza im się rozpocząć robienie zakupów na smartfonie lub telefonie komórkowym, a zakończyć transakcję na komputerze lub tablecie. Najczęściej zakupów w ten sposób dokonywały osoby z grupy 25-34 lat (63% odpowiedziało pozytywnie na to pytanie).

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również