Dlaczego zakupy w sieci są tak popularne?

Obecnie, wśród polskich konsumentów widać wyraźną tendencję do przenoszenia swojej aktywności do sieci. Z badań wynika, że przez Internet kupowaliby częściej, gdyby koszty dostawy były jeszcze niższe niż ma to miejsce dzisiaj. Do najpopularniejszych powodów, dla których klienci preferują zakupy online należy ten, że w sieci za interesujące ich produkt można zapłacić mniej niż w sklepie stacjonarnym. Wskazówką dla e-przedsiębiorców może być fakt, że e-konsumenci cenią sobie wysoką jakość produktów, lepszą obsługę klienta i łatwość korzystania ze sklepów internetowych. W dzisiejszym tekście wskazujemy, co jeszcze motywuje polskich internautów do częstszego kupowania online.

Rynek e-commerce rośnie w siłę i z całą pewnością można stwierdzić, że wyznacza kierunek na przyszłość dla przedsiębiorców. Nic dziwnego więc, że zdecydowana większość z nich poszukuje coraz nowszych innowacji i metod, które sprawiłyby, że polscy e-konsumenci częściej kupowaliby w ich e-sklepach. Z pomocą przychodzą regularnie sporządzane raporty o aktualnym stanie rynku e-commerce, które szczegółowo analizują potrzeby polskich e-konsumentów. Oto ich krótkie podsumowanie.

Co nas zachęca do kupowania w sieci?

Przede wszystkim wygoda. Zakupy przez Internet nie wymagają wychodzenia z domu i poświęcania swojego cennego czasu i energii. Wystarczy, że usiądziemy spokojnie z kubkiem kawy przed komputerem i możemy porównać różne oferty i ceny. W ten sposób możemy łatwiej znaleźć interesujący nas produkt po atrakcyjnej cenie. Istotne są zatem ceny dostawy, na które zwracają uwagę e-konsumenci. Okazuje się, że niska cena towaru i niskie koszty dostawy są i tak korzystniejsze niż zakupy w sklepie stacjonarnym. Dodatkową korzyścią jest możliwość dokonania zapłaty online przy użyciu karty bądź konta bankowości elektronicznej. Wówczas dobrze, jeśli e-sklep powierza płatności zaufanemu pośrednikowi, jak np. Dotpay, co dla konsumentów jest sygnałem, że jego transakcja jest odpowiednio zabezpieczona. 

A co nas do nich zniechęca?

O ile niskie koszty były zachętą, to łatwo się domyślić, że gdy ceny dostawy są zbyt wysokie, klient będzie wolał udać się sam do sklepu stacjonarnego. Chcąc konkurować z tradycyjnymi przedsiębiorcami, e-sklepy powinny obniżać koszty transportu towaru i stosować korzystną politykę dostaw. E-konsumenci źle reagują jeśli okazuje się, że dany sklep ukrywa koszty dostawy w cenie produktu. O ile można mówić o doraźnej korzyści, to taka polityka w dłuższej perspektywie czasowej może doprowadzić do bankructwa e-sklepu, ponieważ zrażeni klienci już nie wrócą. W przypadku rynku e-commerce ma to duże znaczenie, ponieważ konkurencja jest tutaj bardzo duża, dlatego e-przedsiębiorcy robią co mogą, aby pozyskać zaufanie klientów.

 

 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również