Jakich błędów ustrzec się podczas planowania sklepu internetowego?

Dobrze wykonana faza planowania pozwoli zaoszczędzić wielu błędów i rozczarowań podczas realizacji późniejszych kroków, bezpośrednio prowadzących do osiągnięcia celu. Dlatego warto zadbać o rozsądne, staranne wykonanie planu. Czego wystrzegać się w trakcie tego procesu?

Przede wszystkim pamiętajmy, że dla funkcjonowania sklepu internetowego kluczowy jest klient. Precyzyjnie, dokładnie określmy to, kim jest klient NASZEGO sklepu – jakiego typu to osoba, na jaki marketing jest podatna, jak do niej dotrzeć. Słusznym podejściem jest sformułowanie na wczesnym etapie strategii marketingowej uwzględniającej typ klienta, jego oczekiwania. W tworzeniu spójnej koncepcji marketingowej pomocny może być na przykład model archetypów. Na co byśmy się nie zdecydowali – zadbajmy o odpowiednio dokładne określenie, kim jest klient i na czym będzie polegała nasza komunikacja z nim.

Jeśli mowa o komunikacji - istnieje pewien częsty błąd, którego zdecydowanie nie warto popełniać. Mowa o odgórnym eliminowaniu niektórych mediów z listy potencjalnych kanałów kontaktu z klientem. Nie można z góry zakładać, że Instagram czy Twitter będą nieefektywnymi narzędziami marketingowymi w przypadku konkretnego sklepu internetowego. Nie jest się w stanie tego stwierdzić, dopóki się nie spróbuje! Warto szukać możliwości pozyskania nowych klientów i wykorzystać jak najwięcej kanałów komunikacji, nie zakładając z góry, że nie będą one dobrze funkcjonowały.

Kolejne dwie kwestie dotyczą planowania finansowego. Przede wszystkim, wskaźniki efektywności powinny zostać jasno określone. Brak określonego ROI utrudnia szacowanie skuteczności. Pominięcie takich ustaleń, jak współczynnik konwersji, istota mikrokonwersji czy średnia wartość koszyka również nie będzie rozsądne.

Odrębnym aspektem jest poważny błąd zbyt dużego zaufania do wyliczeń przeprowadzonych w arkuszu kalkulacyjnym. Pamiętajmy, że liczbowe obliczenia nie zawsze będą odpowiadały rzeczywistej sytuacji sklepu internetowego. W związku z tym dużo lepszym pomysłem jest przygotować więcej planów, które będą dostosowane do odmiennych osiąganych wartości wskaźników. Takie zabezpieczenie pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek i sytuacji, w której wobec nieprzewidzianych okoliczności pozostajemy bez stworzonej wcześniej koncepcji.

Ustrzeżenie się wspomnianych błędów na pewno przybliży nas do stworzenia lepszego, dojrzalszego planu stworzenia sklepu internetowego i tym samym przyczyni się do jego sukcesu. Warto przywiązywać wagę do właściwego przebiegu fazy planowania!

 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również