Geolokalizacja – możliwości zastosowania

Ostatnio geolokalizacja stała się modnym pojęciem w świecie płatności, o czym świadczy fakt, że wiele poważnych firm inwestuje w aplikacje oparte właśnie na tej technologii. Dlaczego? Otóż to właśnie bliskość i dostępność stają się kluczowe dla przyszłości naszych transakcji. Zanim jednak opiszemy plusy i możliwości wykorzystania geotechnologii do realizacji naszych płatności i scharakteryzujemy działanie różnych aplikacji wykorzystujących to rozwiązanie, musimy wyjaśnić czym jest sama geolokalizacja.

Geolokalizację najlepiej opisać jako proces i technologię, lokalizującą geograficzne położenie obiektu. Otóż nasze telefony używają obecnie geolokalizacji w wielu rozmaitych aplikacjach, jednak najlepiej nam znaną jest system GPS (Global Positioning System). Położenie obiektu określane jest najczęściej poprzez współrzędne geograficzne, ale też przez innego rodzaju dane adresowe, jak kod pocztowy, miasto, ulica i numer domu. Warto pamiętać, że geolokalizacja jest też ściśle powiązana z pozycjonowaniem, jak często nazywa się proces ustalania samych współrzędnych geograficznych.

Zastosowanie geolokalizacji

Wraz z ewolucją aplikacji na nasze telefony, wielu inwestorów zaczęło wykorzystywać narzędzia, jakie daje geotechnologia. Wystarczy uważniej przyjrzeć się naszym aplikacjom, a szybko zobaczymy jak szeroko wykorzystywana jest geolokalizacja – social media, transport, pogoda czy wiadomości, wszystkie te usługi wykorzystują dane o naszej lokalizacji po to, aby oferować dokładniejsze i precyzyjne informacje. A to dopiero początek tego, co oferuje to rozwiązanie! Eksperci wskazują, że tendencja do wykorzystywania tych rozwiązań będzie narastać, co udowadnia obecne zastosowanie geolokalizacji w procesie płatności. 

Przyszłość płatności

W ciągu ostatnich lat świat płatności przeszedł dużą transformację. Nasze tradycyjne portfele zastąpiły elektroniczne wersje, a za kawę i babeczkę możemy zapłacić smartfonem. Oznacza to, że coraz rzadziej nosimy przy sobie gotówkę. W końcu po kilku latach adaptacji e-płatności stały się wygodną częścią naszej codzienności. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o brak konieczności noszenia gotówki czy szybką płatność zbliżeniową. W przypadku rozwiązania geolokalizacyjnego prawdziwym celem jest marketing. Prawdą jest, że chętniej korzystamy z e-płatności jeśli otrzymujemy specjalne zniżki i promocje i właśnie na tym polu geolokalizacja odgrywa istotną rolę zarówno po stronie konsumenta, jak i sprzedawcy. Przez właściwe zastosowanie rozwiązań geolokalizacyjnych konsumenci będą otrzymywać zniżki i oferty na swoje telefony z możliwością natychmiastowej zapłaty za produkty i usługi.

Bezpośrednia oferta

Geolokalizacja jest już jedną z ważniejszych kwestii na rynku związanym z mobilną technologią handlową, o czym świadczy fakt, że firmy jak Apple, Google czy PayPal inwestują w geoaplikacje. W końcu technologia ta umożliwiła sprzedawcom zapewnienie płynnej i bezpiecznej drogi bezpośredniego marketingu do ich konsumentów. To jednak nie koniec zalet, ponieważ skuteczność geolokalizacji polega też na tym, że oparty na niej marketing pomija takie kosztowane metody, jak reklamy telewizyjne, telemarketing czy plakaty i bannery, ponieważ zasadza się wyłącznie na bliskości danego sklepu.

 

 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również