Krótka historia płatności jednym kliknięciem

To naprawdę proste - im mniej barier i krótsza droga, tym łatwiej sfinalizować transakcję online. Nikt nie lubi czekać w długich kolejkach, a każda firma, która nie może znaleźć sposobu na sprawne zarządzanie procesem sprzedaży - w trybie offline lub offline - najprawdopodobniej nie przetrwa zbyt długo.To zawsze stanowiło wyjątkowe wyzwanie dla e-commerce. Kupujący online mogą być wszędzie i robić wszystko. Oznacza to, że mogą zostać łatwo zostać rozproszeni lub przekierowani na inne strony internetowe. A kupujący, którzy tracą zainteresowanie, są mniej skłonni do zakupu. Jeśli klient siedzi na kanapie i ma kartę kredytową w drugim pokoju, sam fakt, że musi wstać, przynieść kartę, a następnie przejść przez proces płatności może wystarczyć, aby powstrzymać go przed zakupem. Dlatego sprzedawcy internetowi zawsze starają się usprawnić proces, aby stał się bardziej intuicyjny dla klientów. 

Kto pierwszy wykorzystał płatności one-click?

Pierwszym internetowym sprzedawcą, który skorzystał z tego funkcjonalnego rozwiązania był Amazon, a reszta sprzedawców internetowych stara się teraz nadrobić zaległości. To nie przypadek, że największy i najbardziej popularny sklep internetowy był pionierem w tej dziedzinie. Amazon złożył swój patent na płatność jednym kliknięciem w 1997 roku. Został on przyznany firmie w 1999 roku przez Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych. Dzięki temu rozwiązaniu realizacja zamówienia jest tak intuicyjna, jak wyszukiwanie i zakupy. Wynikiem zastosowanej innowacji jest to, że Amazon osiąga wyjątkowo wysoką konwersję. Ponieważ informacje o płatnościach i wysyłce klienta są już przechowywane w systemie Amazon, tworzy on proces płatności, który jest praktycznie bezproblemowy dla klientów. 

Ale to nie tylko Amazon korzysta z tej technologii. Firma Apple uzyskała licencję na technologię One-Click firmy Amazon w 2000 roku, wprowadzając ją do iTunes, iPhoto i Apple App Store, dzięki czemu stała się prawdopodobnie najskuteczniejszą platformą handlu elektronicznego i zrewolucjonizowała przemysł muzyczny. Apple przetwarza mnóstwo transakcji każdego dnia. Można bez wątpienia stwierdzić, że liczby te prawdopodobnie wzrosną w nadchodzących latach, ponieważ klienci, szukający łatwiejszych i szybszych transakcji, zwrócą się ku platformom oferującym opcje "jednego kliknięcia".

Oczywiście, Amazon zwiększył przychody za pomocą jednego kliknięcia, ale to Amazon - jeden z najlepszych sprzedawców i największych sprzedawców na świecie. A Apple? Jest jedną z najbardziej dochodowych marek. Pytanie brzmi: Jak płatności one-click wpłyną na rozwój mniejszych przedsiębiorstw z branży e-commerce?

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również