Płatność IVR - szybkie płatności bez dostępu do internetu

Czy w świecie zdominowanym przez błyskawiczne przelewy online, wszędobylskie karty kredytowe z powodzeniem zastępujące jakąkolwiek gotówkę i rodzące się, coraz to nowe, metody płatności przez aplikacje, jest jeszcze miejsce na coś wychodzące poza ten schemat? Owszem, istnieje metoda płatności, która chociaż ustępuje innym błyskawicznością, może zostać z powodzeniem zastosowana, gdyż ma cechy, których nie posiadają inne. Jest zatem warta rozważenia również tam, gdzie wymienione wcześniej metody znalazły szereg zastosowań.
Interaktywny System Odpowiedzi głosowych IVR to metoda płatności, która może nie budzić na początku żadnych skojarzeń, być może nie używamy jej też zbyt często. Starszym użytkownikom może kojarzyć się przede wszystkim z automatycznymi biurami obsługi klienta, które wypierane są obecnie przez aplikacje, czy to operatorów sieci komórkowych, czy też banków. To właśnie funkcja IVR odpowiadała za odpowiedzi, funkcje i przekierowywanie rozmów w oparciu o wybierane przez nas cyfry na klawiaturze numerycznej telefonu. W oparciu o nagrane wcześniej kwestie, system w łatwy sposób mógł poprowadzić użytkownika przez proces doładowania telefonu, sprawdzenia poczty czy wybrania konsultanta banku. 

IVR jako metoda płatności sprawdza się w przypadkach braku dostępu do Internetu czy urządzenia mobilnego zdolnego obsłużyć dedykowane aplikacje, które są obecnie niezbędne dla większości błyskawicznych metod płatności. Zarówno wirtualne portfele, BLIK czy szybkie przelewy mogą od nas wymagać jednej lub obu z tych warunków do zadziałania. Nie jest to możliwe w każdym miejscu i każdej sytuacji, więc dobrze mieć dostęp do metody awaryjnej. Chociaż IVR nie jest najszybszym na świecie systemem, jego zdalność i automatyzacja ma wciąż przewagę na topornością i wysiłkiem jaki trzeba włożyć w wykonanie przelewu tradycyjnego. Nie ma też względu na godziny pracy, które obowiązywałyby na przykład na Poczcie, gdzie chcielibyśmy zlecić przelew. Jego kolejną zaletą jest bezpieczeństwo w stosunku do licznych wirusów komputerowych i botów wyłudzających nasze cenne dane. Klasyczny telefon komórkowy jest tak samo bez szans w obsłudze nowych szkodliwych programów, co nowoczesnych aplikacji, paradoksalnie zyskując kolejną zaletą nad młodszymi odpowiednikami – smartfonami. 

Płatność odbywa się poprzez połączenie z odpowiednim numerem poprzez samego sprzedawcę. Nie ma zatem możliwości popełnienia dziwnego błędu czy wyłudzeń poprzez odbieranie telefonu od nieznajomych. Następnie sam kupujący postępuje według wskazań nagranego wcześniej lektora by wykonać przelew. Jest do tego potrzebna jedynie zwykła karta płatnicza, której dane muszą zostać podane w procesie. Po wprowadzeniu danych w tym momencie reszta należy już do pośrednictwa płatności, które najpierw potwierdza ich poprawność, a potem księguję wpłatę na koncie sprzedającego. Klient może już się cieszyć zakupami, pomimo na przykład braku zasięgu czy terminala płatniczego. Ostatnią zaletą systemu jest brak konieczności przygotowania się kupującego. Rozmowa nie wymaga żadnej aplikacji do działania, konta czy innej formy autoryzacji. Oznacza to, że wystarczy tu tylko gotowość sprzedającego, by nadrobić awarię terminala, która w przeciwnym wypadku mogłaby zepsuć stanowczo obrót danego dnia dla jego sklepu czy innego punktu handlowo-usługowego. 
Biorąc pod uwagę te zalety metody, można na moment zapomnieć o jej delikatnej archaiczności i korzystać z niej jako awaryjnej w przypadku jednej z wymienionych sytuacji.

Autor

Justyna Stankiewicz

Pracuję w branży e-commerce. Zajmuję się reklamą oraz kreowaniem wizerunku marki sklepu internetowego. Sklepy internetowe to przyszłość, powstaje ich coraz więcej i więcej.

Zobacz również