Jak stworzyć dobrą stronę sklepu internetowego?

Aby sklep internetowy cieszył się zainteresowaniem, nie wystarczą tylko korzystne ceny lub szeroki wybór. Wygląd i budowa strony sklepu to jedna z kluczowych kwestii wpływających na postrzeganie sklepu przez klienta. Tym samym intuicyjność, estetyczność i przemyślana konstrukcja strony internetowej sklepu to czynniki w dużej mierze determinujące decyzję o dokonaniu lub niedokonaniu zakupu przez jej użytkownika. Na które aspekty budowy strony warto zwrócić szczególną uwagę?

1. Złoty środek w zawartości opisów.

Z jednej strony – brak opisów produktów i mała ilość informacji na temat samego sklepu z miejsca odrzucają potencjalnego klienta. Z drugiej – przeładowanie treścią i niepotrzebnymi wiadomościami potrafią skrajnie utrudnić znalezienie interesujących danych i wywołać podobny efekt odrzucenia. Dlatego w tworzeniu wszelkich opisów należy znaleźć złoty środek. Liczba komunikatów przekazywanych klientowi musi być właściwie wyważona tak, aby budziła zainteresowanie, ale nie nużyła. Wszystkie ważne informacje powinny być przekazywane w prostej do odnalezienia i zrozumienia formie. Tak stworzone opisy produktów i informacje na temat sklepu zachęcą do zakupu i ułatwią użytkownikowi odnajdywanie naprawdę dla niego ważnych wiadomości.

2. Dopracowana wyszukiwarka.

Wyszukiwarka produktów dostępnych w sklepie jest jednym z najważniejszych elementów strony. Jeśli uniemożliwia ona znalezienie produktów lub wymaga bardzo dokładnego wpisywania pełnej nazwy poszukiwanego artykułu – prawie na pewno klient poczuje się zniechęcony.

Z kolei bardziej „inteligentne” i elastyczne wyszukiwarki zapewniają pozytywne odczucia z korzystania ze sklepu. Prostszy proces wyszukiwania interesujących towarów to większa szansa na zachowanie chęci do dokonania zakupu. Krótko mówiąc – dopracowana wyszukiwarka to świetny sposób na wyróżnienie swojego sklepu internetowego spośród wielu innych i zachęcenie użytkownika do zakupów.

Przy okazji podkreślania roli wyszukiwarki warto wspomnieć o roli rozbudowanego systemu filtrów. Bardzo często klient nie jest zdecydowany na jeden, konkretny produkt, kiedy odwiedza witrynę sklepu internetowego. Wtedy rozbudowana wyszukiwarka z systemem filtrów umożliwiających wyświetlenie produktów dokładnie spełniających oczekiwania klienta będzie kolejnym dużym plusem sklepu internetowego. Często system filtrów jest niedopracowany i nie działa do końca poprawnie – jeśli uda się tego uniknąć, pozycja sklepu w oczach klienta z pewnością wzrośnie.

3. Przede wszystkim – przejrzystość.

Obecność niezrozumiałych symboli, niejasnych komunikatów i dziwnych opcji w trakcie zakupu będzie dla klienta frustrująca. Wszelkie przekombinowane - i tym samym niejasne - elementy strony sklepu natychmiast wzbudzą w przeglądającym ją negatywne odczucia. Lepszym wyjściem od próby przecierania nowych szlaków w oznaczeniach funkcji zawsze będą sprawdzone i budzące jednoznaczne skojarzenia symbole. Od zastosowania samych lakonicznych komend właściwsze będzie wzbogacenie je o wyjaśniające opisy. Przejrzystość i czytelność należą do najważniejszych cech strony internetowej.

4. Wygoda kupującego na pierwszym miejscu.

Aby odczucia z korzystania przez klienta ze sklepu internetowego były pozytywne, wszystkie funkcje serwisu powinny być przemyślane z punktu widzenia wygody użytkownika. Dlatego warto umożliwić prostą edycję danych na każdym etapie składania zamówienia, zapewnić klientowi jasną informację dotyczącą kosztów zamówienia i dostawy, zaproponować wiele różnych form płatności za transakcję. Wszystkie wiadomości na temat zamówienia powinny być podane w klarowny, dobrze widoczny sposób, aby klienta nie zniechęciły nieprzewidziane koszty lub niejasne kryteria dostawy.

Sam proces składania zamówienia powinien być możliwie najprostszy i najbardziej zrozumiały dla użytkownika. Nie jest dobrym pomysłem zmuszanie go do rejestrowania się na witrynie sklepu, jeśli nie ma takiej ochoty. Nie warto również mnożyć kroków procesu – optymalna będzie dla klienta sytuacja, kiedy pomiędzy wyborem produktu a zakończeniem składania zamówienia minie tylko kilka chwil.

 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również