Polska branża e-commerce rozwija się już od ponad 15 lat. Przez ten czas powstało kilkaset tysięcy sklepów internetowych, lecz nie wszystkie osiągnęły sukces. Zapewne znacie wiele osób, które w pewnym momencie przestały zarabiać na swoich sklepach. Pojawiła się ogromna konkurencja, pojawiły się nowe firmy z dużym kapitałem i nawet najstarsze e-sklepy sobie z tym nie poradziły. Obecnie żyjemy w czasach maksymalnego rozkwitu branży e-commerce i ten rozkwit w dużej mierze dotyczy płatności. O ile półtorej dekady temu Polskie sklepy raczkowały, o tyle dzisiaj mogą sprzedawać na cały świat. Jeśli jesteś na drodze, która zmierza do zamknięcia Twojego sklepu internetowego, to poświęć chwilę na przeczytanie tego poradnika, a szybko dopasujesz strategię zmian, które wprowadzisz na swojej stronie.
Dlaczego Twój sklep przestaje zarabiać?
Prawdopodobnie przespałeś moment, kiedy trzeba było reagować na zmiany w branży. Na rynku e-commerce można zauważyć pewną tendencję, a dotyczy ona zarobkowania. Jeśli właściciel e-sklepu dochodzi do etapu, w którym zarabia więcej, niż przypuszczał - staje się to niebezpieczne bo prowadzi do zahamowania rozwoju. Fakt, że dzisiaj zarabia się nieźle nie oznacza, że jutro też tak będzie. Ponad 30% sklepów internetowych przestaje się rozwijać, bo notują dobre zyski.
Jeżeli Ty także doszedłeś do momentu, w którym zacząłeś zarabiać więcej niż przypuszczałeś, to może być odpowiedzią na Twoją aktualną sytuację. Przespałeś moment, kiedy mogłeś rozwinąć się bardziej. Dzisiaj zaczniesz to zmieniać.
Czy jest szansa rozwoju?
Nawet jeśli Twój sklep pozostał w tyle za konkurencją, to nie musisz się niczym martwić. Pamiętaj, że Internet to miejsce, gdzie zmiany mają miejsce każdego dnia. Fakt, że dzisiaj Twoja pozycja w Google jest niska nie oznacza, że za rok o tej porze nie będziesz w TOP10. Jeśli przygotujesz plan działania i nigdy nie spoczniesz na laurach - wrócisz do gry i staniesz się mocniejszy, niż kiedykolwiek byłeś.
Pierwszą zmianą, jaką musisz wprowadzić na swojej stronie internetowej jest instalacja modułów / narzędzi pozycjonerskich. Musisz poznać przyczyny swojej słabnącej pozycji. Na podstawie narzędzi takich jak Google Webmasters Tools dowiesz się, jak długo użytkownicy przebywają na Twojej stronie. Jeśli uciekają z niej po 10-20 sekundach, to przyczyną Twojej słabnącej pozycji może być interfejs.
Wdrażanie zmian, czyli przystosowywanie się do branży
Bardzo ważną dla Ciebie kwestią będzie zrozumienie odczuć Internautów, którzy przebywają na Twojej stronie. Poczytaj o User Experiences i wykonaj kilka testów zachowania. Powinieneś się przystosować do branży, czyli zmienić cały Content (treść) swojej strony. Nie nastawiaj się na dużo tekstów. Lepiej postawić na infografiki i porównania, ponieważ Internauci częściej skanują stronę w poszukiwaniu najbardziej wartościowych informacji, niż ją czytają.
RWD
Czy wiesz, że około 40% ruchu w sieci generują urządzenia mobilne takie jak smartfony i tablety? W związku z tym musisz zadbać o odpowiednie wyświetlanie się Twojej strony na tak niewielkich urządzeniach. Zakup dedykowanych aplikacji mobilnych będzie strzałem w dziesiątkę. Także w tym przypadku istotne są treści. Na smartfonach bardzo niezręcznie czyta się długie opisy, zatem lepiej będzie postawić na infografiki, niż treści przekraczające 200 znaków ze spacjami.
RWD (Responsive Web Design) powinno tyczyć się także obrazów, filmów i bramek płatności. Spersonalizuj swoje metody płatności tworząc niewielkie bramki, które umożliwią finalizowanie zakupów z poziomu telefonów komórkowych. Teoretycznie możesz w ten sposób zwiększyć swoją sprzedaż o około 40%, jeśli zachowasz najnowsze standardy RWD.
Wybierz operatora szybkich płatności online
Ponad 30 000 polskich sklepów internetowych współpracuje z operatorami szybkich przelewów online. Obecnie liderem jest Dotpay, który posiada na swoich listach ponad 140 banków, czyli dokładnie tyle kanałów płatności. Jeśli zaimplementujesz systemy Dotpay w swoim sklepie, umożliwisz konsumentom zapłacenie za zakupy w kilka sekund. Jeśli są przekonani do Twoich produktów, to szybko je sprzedaż, a pieniądze pojawią się na Twoim koncie jeszcze tego samego dnia.
Podsumowanie
Nawet sklepy, które teoretycznie nie powinny już istnieć mogą znów osiągać sukcesy. Zrozumienie obecnych standardów i wdrożenie odpowiednich aplikacji pozwoli na unormowanie i wzmocnienie pozycji w branży. W czasach obecnych najważniejszym punktem rozwoju są płatności, więc jeśli zadba się o tej aspekt, to sprzedaż powinna stale rosnąć.
Mamy nadzieję, że nasz wpis pomoże wszystkim tym sklepom, które pomimo słabnącej pozycji mają potencjał do rozwoju. Jeśli macie do nas jakieś pytania, to możecie je zadać w komentarzach.
Autor
Jan Walcewicz
Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.
Polecamy
Najnowsze
Wniosek o upadłość gospodarczą
Sam fakt zaistnienia niewypłacalności przedsiębiorcy nie jest jednoznaczny z jego upadłością. Orzeczenie w tej sprawie zależy od decyzji sądu... [...]