Wraz z rozpowszechnieniem się Internetu oraz urządzeń mobilnych, nasze codzienne życie zaczęło się zmieniać. Większość powszedniej aktywności przenieśliśmy do sieci, gdzie kontaktujemy się z bliskimi, czytamy wiadomości, planujemy podróże i płacimy za zakupy oraz rachunki. Polacy coraz chętniej korzystają z form płatności online, co zdecydowanie ułatwia im życie. Zamiast tracić godziny na bieganie po sklepach, większość spraw można załatwić w kuchni, przy porannej kawie. E-przedsiębiorcy próbują więc na różne sposoby pozyskać zaufanie swoich klientów, jednak to, co sprawdza się we Francji, niekoniecznie odniesie sukces w naszym kraju. Okazuje się bowiem, że nawyki i upodobania polskiego e-konsumenta różnią się zasadniczo od brytyjskiego czy niemieckiego.
Rynek e-commerce z dnia na dzień rośnie w siłę dostosowując się do wymagań i oczekiwań e-konsumentów. W każdym kraju proces ten wygląda trochę inaczej, co wynika głównie z tego, że dotychczasowe zwyczaje konsumenckie zostają zaadaptowane w wirtualnym świecie. O ile w Polsce korzystanie z kard kredytowych nigdy nie stało się popularne, tak też jej cyfrowy odpowiednik traktowany jest z rezerwą, podczas gdy na zachodzie jest to najpowszechniejsza metoda płatności online. Tego rodzaju zachowania konsumenckie są wskazówkami dla e-przedsiębiorców, którzy mogą wykorzystać tę wiedzę do projektowania swojej witryny.
Charakterystyka polskiego e-konsumenta
Z przeprowadzonych badań wynika, że polski e-konsument to najczęściej osoba pomiędzy 15 a 24 rokiem życia z wyższym wykształceniem. Kupujący w sieci z reguły pochodzą z większego miasta i posiadają dochody przekraczające 2 tys. zł. Eksperci prognozują również, że w nadchodzących latach nadejdą kolejne zmiany, które będą dotyczyły wzrostu liczby e-konsumentów w wieku powyżej 45 roku życia. Jest to atrakcyjna grupa dla e-przedsiębiorców, choć zdecydowanie bardziej wymagająca. Wiąże się to z tym, że ludzie w tym wieku nie przywiązują tak dużej uwagi do ceny, a do jakości obsługi i produktu.
Na co polski e-konsument zwraca uwagę?
Ankietowani użytkownicy wskazywali, że najczęściej zwracają uwagę na koszty dostawy oraz oferowane możliwości realizacji transakcji. Ważne jest więc to, aby sklep internetowy oferował nie tylko tani produkt, ale i szybką realizację zamówienia razem ze stosunkowo tanią dostawą. Tanią na tyle, żeby konsument dokonał zakupu w e-sklepie, a nie w placówce stacjonarnej. W tym, żeby zamówienie było jak najszybciej zrealizowane pomaga dobry pośrednik płatności online, jak np. Dotpay, który zapewnia błyskawiczne płatności online o jak najwyższych zabezpieczeniach. Oznacza to, że w momencie, kiedy klient płaci z produkt, pieniądze trafiają natychmiastowo na konto e-sprzedawcy i ten może od razu zrealizować transakcję.
Autor
Justyna Stankiewicz
Pracuję w branży e-commerce. Zajmuję się reklamą oraz kreowaniem wizerunku marki sklepu internetowego. Sklepy internetowe to przyszłość, powstaje ich coraz więcej i więcej.
Polecamy
Najnowsze
Wniosek o upadłość gospodarczą
Sam fakt zaistnienia niewypłacalności przedsiębiorcy nie jest jednoznaczny z jego upadłością. Orzeczenie w tej sprawie zależy od decyzji sądu... [...]