Polski rynek e-commerce - jak sklepy internetowe przyciągają klientów?

Popularność zakupów internetowych wśród naszych rodaków stale rośnie. Polacy cenią sobie zalety internetowej sprzedaży, przede wszystkim zaś łatwość i szybkość, z jaką można dokonać zakupów. Konkurencja wśród sprzedawców na polskim rynku e-commerce jest, więc ogromna. W jaki sposób wyróżnić się spośród innych sklepów internetowych i jak przyciągnąć do siebie nowych klientów? Sklepy online mają na to sprawdzone sposoby.

Jednym z podstawowych atutów sklepu internetowego może stać się szeroki asortyment oferowanych produktów. Bogata gama produktów z pewnością nie pozwala zginąć wśród innych sprzedawców. Poszerzanie asortymentu wraz z pojawiającymi się, nowymi potrzebami klientów jest właściwie obowiązkiem wszystkich sprzedających w sieci. Niezbędne jest śledzenie na bieżąco wszelkich nowości, zwłaszcza z branż, w których specjalizuje się dany sklep.

Klientów przyciągają oczywiście niskie ceny oraz rozmaite oferty specjalne. Ceny w sklepach internetowych mogą być naprawdę atrakcyjne. Wynika to z faktu, że ich właściciele nie ponoszą kosztów związanych wynajęciem oraz aranżacją lokalu czy zatrudnieniem pracowników. Niskie ceny to doskonały wabik na klientów. Jeżeli dodamy do tego różnego typu oferty specjalne i akcje promocyjne, efekt w postaci przywiązania klientów do danego sklepu jest gwarantowany.

Wizytówką każdego sklepu działającego w branży e-commerce jest jego strona internetowa. Powinna ona spełniać wszelkie zasady użyteczności i funkcjonalności. Klient „przychodzi” do sklepu internetowego z jednym, podstawowym celem. Chce szybko i sprawnie zrobić zakupy. Strona sklepu powinna mu to ułatwić i poprowadzić go płynnie przez wszystkie etapy realizacji zamówienia. Klient nie może czuć się zagubiony, zastanawiać się ciągle nad konsekwencjami podejmowanych czynności, musi działać w sposób intuicyjny. Zakupy w e-sklepie powinny być dla niego przyjemnością, a nie źródłem problemów.

Ciekawa grafika sklepu online jest w stanie zainteresować zwłaszcza nowych, potencjalnych klientów. Sklep internetowy nie może pochwalić się nietypowym wnętrzem czy niebanalną aranżacją. Może jednak zaciekawić swoją grafiką. Dobrze przemyślana szata graficzna może fantastycznie wyeksponować asortyment, jak i podkreślić charakter sklepu. Ważne są również odpowiednie zdjęcia i opisy poszczególnych produktów. Muszą one zastąpić kontakt z asortymentem „na żywo”. Klient sklepu online nie może przecież dotknąć oferowanego towaru, a żaden konsument nie lubi kupować w ciemno.

Każdy klient pragnie również być traktowany w indywidualny sposób. Pomoże w tym z pewnością możliwość założenia własnego konta. Dobrym pomysłem są także programy lojalnościowe stworzone z myślą o stałych klientach. Konsumentów przyciągnie też szeroki wachlarz metod płatności. Dzięki temu mogą oni dopasować sposób płatności do własnych potrzeb i preferencji. 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również