Conversational commerse – komercyjne zastosowanie botów

Boty to programy lub programiki, które zostały stworzone do wykonywania w automatyczny sposób pewnych czynności. Ich zastosowanie może być bardzo różne. Kiedyś były używane głównie na kanałach czatowych, później także w grach komputerowych „w zastępstwie gracza” lub jako nadprogramowa pomoc dla niego. Ostatnie lata pokazują, że boty odnalazły się także w biznesie, a chatboty występują teraz w komunikatorach na coraz większą skalę.

Zorganizowana przez Facebooka konferencja, która niedawno się odbyła, prawdopodobnie przypieczętowała los botów w e-commerce. Zaprezentowany na niej sklep z botami pokazuje, że ich rola rośnie – i przypuszczalnie będzie w najbliższym czasie rosnąć.

Częstym zastosowaniem botów jest obsługa powielających się połączeń telefonicznych. W sytuacji, kiedy dział obsługi klienta jest oblężony dużą ilością połączeń, boty wstępnie przekierowujące klientów do odpowiednich działów są dla firmy – ale też dla dzwoniących – zbawieniem.

Występują również boty zupełnie innego typu. Dla przykładu, Twitter już od dawna używa programu automatycznie tweetującego o zagrożeniu trzęsieniem ziemi w wypadku jego wykrycia. Z kolei w aplikacji Kik, czyli bardzo popularnym czacie na smartfony, występuje osobny sklep z botami. Możemy w nim znaleźć chatboty takich marek, jak H&M czy Sephora. Mają one za cel ułatwić dobranie odpowiednich produktów tych marek na podstawie zautomatyzowanej rozmowy z klientem. Jeszcze inny chatbot dostępny na Kik firmowany jest przez Yahoo News i ma umożliwiać lepsze zorientowanie w wiadomościach ze świata.

Zupełnie odmiennym typem bota jest X.ai. Ten program ma za cel pełnić funkcję osobistego asystenta. Po podpięciu do skrzynki mailowej, potrafi planować spotkania właściciela maila zależnie od posiadanego przez niego czasu wolnego. Po zaakceptowaniu terminu informuje on obie strony o planowanym terminie spotkania.

Jak widać, boty coraz bardziej zadomawiają się w wirtualnym świecie. Ich zastosowanie to dla firm bardzo kusząca możliwość nowego medium przekazu oraz uzyskania nowej, interesującej (także ze względu na nowoczesność tego rozwiązania) formy kontaktu z klientem.

Biorąc pod uwagę ogromne zainteresowanie technologią botów wykazywane przez wielkich gigantów, takich jak Google albo Facebook, jest bardzo możliwe, że programy te będą stale ulepszane, a ich używanie w świecie biznesu będzie czymś na porządku dziennym. 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również