Najświeższy raport o stanie polskiego rynku e-handlu wyraźnie pokazuje, że zakupy online są dla Polaków zjawiskiem powszechnym i naturalnym. Chętnie kupujemy w sieci i chętnie korzystamy z internetowych serwisów płatności. Specjaliści przeprowadzili więc badania, które sprawdziły czy preferujemy kupowanie za granicą czy też wolimy nasze rodzime marki.
Raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” pokazuje, że robienie zakupów w sieci za granicą jest najczęstsze wśród ludzi młodych. Jeśli chodzi o e-konsumentów do 34 rok życia to stanowią oni 26 % aktywnych użytkowników internetowych sklepów zagranicznych. W grupie dokonującej transakcji online poza granicami naszego kraju zdecydowanie dominują użytkownicy, których dochody gospodarstwa domowego przekraczają 5 tysięcy złotych. Najmniejszą popularnością zakupy transgraniczne cieszą się wśród mieszkańców wsi oraz osób w grupie wiekowej 50+.
Lokalne oddanie
Ogólne wyniki wskazują, że raczej niechętnie korzystamy z zagranicznych sklepów, żeby dokonać zakupu online. Tylko 10 % ogółu przebadanych e-konsumentów przyznało się do korzystania z zagranicznych e-sklepów. Pośród tej nielicznej grupy prym widzie eBay.com, z którego korzysta aż 19 % ankietowanych. Równie popularne są Aliexpress.com z wynikiem 12 % oraz Amazon.com, który uzyskał 9 %. Eksperci wskazują jednak, że tak małe zainteresowanie zagranicznymi e-sklepami nie wiąże się z jakimś szczególnym patriotyzmem lokalnym. Wynika to raczej z tego, że oferta polskich platform jest tak szeroka, że zdecydowaną większość poszukiwanych produktów można kupić w naszym kraju.
Zalety lokalnego e-kupowania
W takiej sytuacji lepiej kupować w Polsce, ponieważ przesyłka jest o wiele tańsza a czas oczekiwania na nią jest krótszy, szczególnie jeśli porównamy dostawy z Azji czy Stanów Zjednoczonych. Warto tu pamiętać o równie krótszej drodze realizacji ewentualnych reklamacji. Przede wszystkim jednak najistotniejszym czynnikiem decydującym o dokonaniu zakupy są ceny. W Polsce są one porównywalne do zagranicznych, dlatego wolimy kupować lokalnie. Zmiany mogą pojawić się wówczas, kiedy na polski rynek wejdą tacy zagraniczni jak Amazon. Z drugiej jednak strony Polacy są bardzo zadowoleni z dotychczasowych rozwiązań, które darzą dużym zaufanie i wydaje się, że nie tak łatwo zmienią swoje ulubione e-sklepy, na co wskazuje przypadek eBaya.
Autor
Jan Walcewicz
Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.
Polecamy
Najnowsze
Wniosek o upadłość gospodarczą
Sam fakt zaistnienia niewypłacalności przedsiębiorcy nie jest jednoznaczny z jego upadłością. Orzeczenie w tej sprawie zależy od decyzji sądu... [...]