Bramki płatności i ich rola w e-commerce

Jeśli zamierzasz prowadzić witrynę e-commerce, z pewnością będziesz potrzebować bramki płatności. Nowicjusze w handlu elektronicznym postrzegają tego typu rozwiązania, jako niezwykle złożone. Prawda jest taka, że bramki płatności nie są tak skomplikowane, jak mogłoby się początkowo wydawać. Przyjrzyjmy się bliżej brakom płatności i powodom, dla których są wykorzystywane w branży e-commerce.

Co to jest bramka płatności?

Bramka płatności to usługa, która przesyła dane wszelkich transakcji dokonywanych za pośrednictwem Internetu do procesora płatności. Innymi słowy, bramka płatności to po prostu aplikacja, której celem jest połączenie witryny e-commerce z bankiem, w którym dokonywana jest transakcja. Bramki płatności przetwarzają rozmaite metody płatności od szybkich przelewów internetowych, przez płatności kartą, po portfele elektroniczne, płatności mobilne oraz inne innowacyjne sposoby płacenia w sieci. Można stwierdzić, że bramka płatności jest ostatnim etapem procesu sprzedaży w witrynie e-commerce. Bez niej nie będziesz w stanie bezpiecznie pobierać płatności od klientów, którzy kupują produkty z Twojej strony. Główną rolą bramki płatności jest autoryzowanie transakcji między Tobą, a Twoimi klientami.

Jak działają bramki płatności?

Klient e-sklepu postrzega bramki płatnicze bardzo prosto. Odwiedza witrynę sklepu elektronicznego, wybiera żądane elementy, dodaje je do koszyka i realizuje transakcję. Następnie podaje informacje o płatności i potwierdza zamówienie. Może to zrobić przy filiżance kawy siedząc wygodnie w fotelu. Pozostaje mu jedynie czekać na dostawę towaru. W rzeczywistości proces ten jest nieco bardziej skomplikowany. Pokażemy to na podstawie transakcji kartowej:

Krok 1: Klient składa zamówienie i wprowadza informacje o płatności. Transakcja online zostaje odpowiednio przetworzona. Podane przez klienta dane są szyfrowane, dzięki czemu niemożliwe jest ich przechwycenie przez osoby niepowołane. 

Krok 2: Zaszyfrowane dane są wysyłane do operatora sprzedawcy.

Krok 3: Operator kieruje dane transakcji do odpowiedniego wydawcy kart kredytowych. Visa, MasterCard, Discover lub American Express to podstawowe opcje.

Krok 4: Następnym krokiem jest zatwierdzenie lub odmowa transakcji. Karta musi być oczywiście ważna i muszą się na niej znajdować wystarczające środki. Niesamowite jest to, że te cztery pierwsze kroki zajmują dosłownie kilku sekund!

Krok 5: Transakcja zostaje autoryzowana. Bank przesyła autoryzację do operatora płatności.

Krok 6: Chociaż transakcja trwa tylko kilka sekund, udostępnienie środków na koncie srzedawcy może potrwać od 24 do 48 godzin. Jednak sprzedawca od razu dostaje powiadomienie od operatora, że transakcja została wykonana i może natychmiast rozpocząć realizację zamówienia. 

Konfigurowanie bramki płatności

Zanim będziesz mógł skonfigurować bramkę płatności, musisz oczywiście zarejestrować swoją działalność oraz otworzyć firmowe konto bankowe. Kolejnym krokiem jest wybranie odpowiedniego dostawcy płatności. Postaw na pośrednika z doświadczeniem, który posiada już odpowiednią renomę np. firmę Dotpay. Pozostało jeszcze zintegrować bramkę płatności z witryną e-commerce. Ten proces może wymagać niewielkiej wiedzy technicznej. Zatrudnij doświadczonego programistę lub skorzystaj z zewnętrznych usług, aby upewnić się, że bramka płatności działa poprawnie i jest bezpieczna.

 

 

 

 

Autor

Justyna Stankiewicz

Pracuję w branży e-commerce. Zajmuję się reklamą oraz kreowaniem wizerunku marki sklepu internetowego. Sklepy internetowe to przyszłość, powstaje ich coraz więcej i więcej.

Zobacz również