Jak bezpiecznie korzystać z systemu BLIK?

Każdy z nas usłyszał ostatnio o nowej metodzie płatności, jaką jest system BLIK. Na czym jednak polega to rozwiązanie? Jest to system płatności mobilnych, który powstał przy współpracy sześciu polskich banków, to jest PKO BP, mBanku, ING Banku Śląskiego, BZ WBK, Banku Millenium oraz Alior Banku. BLIK pozwala na dokonywanie różnego rodzaju operacji finansowych tylko i wyłącznie przy użyciu narzędzia, jakim jest smartfon. Czy jest to jednak bezpieczne? Wyjaśniamy, jak bezpiecznie korzystać z tego innowacyjnego i wygodnego rozwiązania, żeby nie narazić się na atak złodzieja.

Warto zaznaczyć, że BLIKIEM możemy płacić za zakupy, za rachunki na poczcie, przelewać środki między rachunkami oraz wypłacać gotówkę z bankomatów Euronet, Planet Cash, PKO BP, Aliora, ING, Millennium, mBanku, Getinu i BZ WBK. To wszystko oznacza to, że możemy wypłacić gotówkę bez karty z ponad 12 tysięcy bankomatów. Jest to więc niezwykle wygodne i użyteczne rozwiązanie, za pomocą którego zapłacimy też w sklepach internetowych oraz maszynach samoobsługowych. Praktycznie z dnia na dzień sieć punktów i instytucji akceptujących BLIK powiększa się w ten sposób, że obecnie jest to jedna z popularniejszych metod płatności. Warto przy tym podkreślić, że system został wyposażony w szereg zabezpieczeń, zarówno na poziomie telefonu, jak i systemu bankowego.

Mechanizmy identyfikujące

System BLIK działa na podstawie kodów, które są wyświetlane przez standardową aplikację bankową. Oznacza to, że do płatności w sklepie lub wypłaty w bankomacie wymagany będzie jedynie telefon. A więc koniec noszenia ze sobą portfela z gotówką! W czasie realizacji aktywności finansowej użytkownika, aplikacja generuje dla unikalny 6-cyfrowy kod, którym zatwierdzana jest działalność konsumencka. Kod jest ważny tylko i wyłącznie przez 2 minuty i jeśli w danym czasie nie zdążymy dokończyć transakcji lub innej aktywności, możemy bardzo szybko wygenerować następny kod. Nie trzeba obawiać się, że w ten sposób zapłaci się podwójnie, ponieważ dopiero po wprowadzeniu kodu płatność jest zatwierdzana.

Co jeśli zgubię telefon?

Jeśli użytkownik systemu BLIK zgubi telefon, będzie bezpieczny jeśli zastosuje się do kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim nigdy nie powinniśmy rezygnować z ustawienia PIN-u lub hasła do swojego telefonu. Możemy też ustawić PIN do autoryzacji transakcji BLIK, który będzie zależeć od użytej kwoty. Oznacza to np. że każda płatność powyżej 50 zł będzie wymagała podania hasła. Same zabezpieczenia bankowe i limity ilościowe oraz kwotowe transakcji w systemie BLIK są uzależnienie od kanału dostępu. Można też wprowadzić całkowitą lub czasową blokadę aplikacji. Nigdy nie korzystaj z publicznych sieci Wi-Fi a oddając telefon do serwisu wyczyść wszystkie wrażliwe dane, jak hasła i historie płatności oraz wyloguj się ze wszystkich swoich aplikacji.

 

 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również