Płatności cykliczne w firmie

Płatności cykliczne kojarzą się nam głównie z oddelegowaniem obowiązku pamiętania o regularnym opłacaniu do prostego systemu. Obecnie w większości banków korzystających z różnego rodzaju aplikacji czy stron internetowych można przelewowi nadać status płatności cyklicznej. Niczym budzik w telefonie będzie się on wykonywał o stałej porze, w stałym czasie. Wszystko dla ogólnej wygody.
Cykliczność płatności może mieć jednakże również swoją wysoką funkcjonalność, zwłaszcza dla konkretnych firm, oferujących usługi oparte na pewnej subskrypcji, zamiast jednorazowej transakcji z klientem. Taki usługodawca powinien rozważyć związanie się z pośrednikiem płatności (np. Dotpay), który w swojej ofercie posiada koordynację przelewów cyklicznych na potrzeby klientów.

Dla kogo?

Pierwszym pytaniem, które zadajemy sobie przy ogarnianiu nowych usprawnień czy dodatków do działalności firmy jest stosowność wdrożenia takiej innowacji. Płatności cykliczne sprawdzą się w wielu różnych firmach, o usługach, które powinny odnawiać się za pomocą pewnej subskrypcji.
Jest to na przykład stosowne w przypadku serwisów VoD, czyli Video on Demand. Do najpopularniejszych z nich należy Netflix czy Showmax. Udostępniają one swoim użytkownikom filmy, seriale i bajki, coraz to uzupełniając je o nowe pozycje, bądź sezony odcinków. Ze względu na rosnącą bibliotekę, użytkownicy płacą regularnie, podobnie trochę jak za telewizję. Zresztą, niektóre z tych serwisów w swojej ofercie mają również programy TV (np. HBO). 
Podobnie rzecz ma się z ofertami muzyki, którą odsłuchuje się za czyimś pośrednictwem, najczęściej przez dedykowaną aplikację, za uiszczaniem odpowiedniej, regularnej opłaty. Najpopularniejszym serwisem tego typu jest Spotify. 
Niektóre firmy czy sklepy oferują swoim użytkownikom subskrypcję w ramach prenumeraty. Klienci deklarują w ten sposób chęć otrzymywania danej serii produktów gdy te tylko wyjdą, bez zbędnych transakcji każdego miesiąca, gdyż te dzieją się automatycznie lub są przedpłacone.

Czy tylko wygoda

Wprowadzenie możliwości automatycznej, cyklicznej transakcji jest nie tylko bardzo wygodne, ale przydatne w marketingu. Klienci deklarujący chęć stałego nabywania produktu mogą być wynagradzani niewielkimi bonusami czy nagrodami. W ten sposób firma ma ułatwioną drogę do lojalności klienta, która jest ogromnie ważna.
Pobieranie płatności cyklicznych nie jest jednak zawsze sprawą prostą, a dobry pośrednik płatności może zajmować się zarówno obsługą cykliczności, jak też zwykłych transakcji z tego samego panelu. To bardzo wygodne i pozwala oszczędzić czas klientowi, który spędziłby na samodzielne skoordynowanie takiego przelewu w banku. W połączeniu ze wspomnianym zachęceniem, przykładowo w postaci miesiąca gratis może zachęcić go do dania szansy produktowi na rok, zamiast na miesiąc.
Przykładowym serwisem, który wyraźnie wzbogacił się w ten sposób jest Humble Bundle. Strona ta jest poświęcona grom i programom komputerowym. Chociaż zasłynęła ona ze sprzedaży paczek, z których część zysków można było oddelegować do wybranej fundacji lub na szczytny cel, to jej obecny rozkwit na rynku spowodowany jest miesięcznymi, atrakcyjnymi paczkami gier. Swoim subskrybentom oferują m. in. tańszy płatny miesiąc, dodatkowe zniżki przy zakupie paczek, czy natychmiastowy dostęp do niektórych tytułów. Humble Bundle jest doskonałym przykładem jak wdrożenie płatności cyklicznych może usprawnić obrót firmy w krótkim czasie i poprawić zadowolenie jej klientów.

 

 

 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również