Karty płatnicze to już codzienność

W obecnych czasach coraz więcej osób preferuje używanie kart płatniczych. Transakcje gotówkowe stają się rzadkością. Firmy, które umożliwiają korzystanie z terminali płatniczych, wiele zyskują w oczach klientów. Co prawda najlepiej jest umożliwić klientom wybór metody płatności, jednak obserwuje się obecnie zdecydowaną przewagę transakcji dokonywanych bezgotówkowo. Jak wygląda obsługa tego typu płatności dla firm?  Płacenie kartą jest możliwe dzięki terminalom płatniczym. Klienci coraz częściej decydują się na szybkie i bezpieczne płatności zbliżeniowe. Większość banków wydaje klientom specjalne karty płatnicze umożliwiające transakcje zbliżeniowe. Czy z punktu widzenia przedsiębiorcy instalacja terminali płatniczych jest opłacalna?   

Wprowadzenie do firmy terminala płatniczego wiąże się z koniecznością poniesienia pewnych kosztów. Dlatego zanim zdecydujemy się na skorzystanie z tego rozwiązania, powinniśmy gruntownie przekalkulować czy nam się to po prostu opłaci. Mówiąc w skrócie, należy oszacować, czy ilość wykonanych transakcji zrekompensuje nam wydatek poniesiony na instalację i dzierżawę urządzenia.   Jakie konkretnie koszty będziemy musieli ponieść wdrażając do firmy terminale płatnicze? Po pierwsze, jest to koszt dzierżawy terminala, czyli opłata, jaką musimy odprowadzić do firmy dostarczającej nam urządzenie. Koszt dzierżawy terminala to zazwyczaj kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Dokładna cena zależy od funkcjonalności, jakie obsługuje dany terminal. Mogą to być na przykład wyłącznie transakcje kartą płatniczą lub również płatności dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych (telefonu komórkowego, tabletu), zwane transakcjami mPOS. Na miesięczny koszt abonamentu wpływa także rodzaj łącza, jaki posiadamy w firmie (telefonicznego, internetowego czy komórkowego).  Innym kosztem, z jakim musimy się liczyć wprowadzając do firmy terminale płatnicze, są koszty połączeń urządzenia z centrum rozliczeniowym oraz tak zwane opłaty akceptanta, czyli po prostu prowizje od wykonywanych transakcji. Akceptantem nazywana jest osoba korzystająca z terminala, czyli w tym przypadku właściciel firmy. Obecnie opłata od wykonanej operacji wynosi około 1% wartości transakcji.

Opłata za prowizję składa się z trzech składników: tak zwanej opłaty interchange, opłat systemowych oraz marży dla agenta rozliczeniowego (tj. firmy, z którą podpisujemy umowę na dzierżawę terminala).   Wysokość prowizji, jaką będziesz musiał zapłacić, jest uzależniona od kilku czynników. Po pierwsze, jest to ilość wykonywanych transakcji. Im więcej twoich klientów zapłaci kartą, tym prowizja za obsługę tego rodzaju płatności dla twojej firmy będzie inna. Dlatego na początku należy zastanowić się, jakie będzie rzeczywiste zainteresowanie płatnościami bezgotówkowymi wśród twoich klientów. Na wysokość prowizji wpływa także ilość terminali zainstalowanych w firmie, miesięczny obrót przedsiębiorstwa, a nawet rodzaj branży, którą się zajmujemy. Kosztem dodatkowym może być także wdrożenie systemów bezpieczeństwa płatności dla firm oraz możliwość przesyłania raportów z transakcji. Ostateczna cena jest zatem ustalana indywidualnie.   Zanim zdecydujemy się na wdrożenie terminali do przedsiębiorstwa, należy spotkać się z przedstawicielem reprezentującym agenta rozliczeniowego, od którego zamierzamy wydzierżawić urządzenia. Najlepsi agenci rozliczeniowi oferują swoim klientom opiekę opiekuna biznesowego. Najlepiej będzie spotkać się z przedstawicielami kilku firm i wybrać ofertę, jaka będzie dla nas najkorzystniejsza.



 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również