Choć w dobie ekspansji handlu internetowego znaczenie sprzedaży telefonicznej spadło, nadal są firmy, które działają w tym modelu biznesowym. Przede wszystkim dlatego, że sklepy internetowe i sprzedaż telefoniczna mają inną grupę odbiorców. Te drugi kierują swoją ofertę do osób, które rzadziej korzystają z sieci i nie mają nawyku kupowania online, a więc do osób starszych czy mieszkających poza dużymi ośrodkami miejskimi. Poza tym sprzedaż telefoniczna pozwala na aktywne wyjście z oferta do klienta, co jest utrudnione w przypadku sklepów internetowych, bo siła przekonywania konsultanta jest większa niż reklamy internetowej.
Wszystkie firmy zajmujące się sprzedażą telefoniczną muszą jednak rozwiązać kwestię płatności. Jedną z najpopularniejszych form jest wysyłanie towaru za pobraniem, ale istnieje ryzyko, że klient rozmyśli się i po prostu nie odbierze przesyłki, co generuje spore koszty. Płatność z góry oznaczała często konieczność wykonania przez klienta przelewu na podane konto, co także działało na część osób zniechęcająco. Teraz istnieje jednak innowacyjny system płatności IVR, dzięki czemu klienci mogą zapłacić kartą przez telefon, nie przerywając połączenia. Pozwala to na błyskawiczne sfinalizowanie transakcji i znacząco zwiększa skuteczność sprzedaży telefonicznej.
Interactive Voice Response jest systemem telekomunikacyjnym, w ramach którego klient jest przekierowywany z rozmowy z konsultantem do automatycznej centrali Dotpay, gdzie kierując się wskazówkami głosowymi wpisuje swój numer karty, co pozwala na bardzo szybkie dokonanie transakcji. Sprzedawca od razu otrzymuje informację zwrotną, że płatność została sfinalizowana i może od razu rozpocząć realizację opłaconego zamówienia. Dzięki temu nie ma problemu z tym, że klient rozmyśli się, zanim dokona przelewu internetowego, bo zniechęci go konieczność podejmowania dodatkowych czynności. Warto przy tym zaznaczyć, że system IVR jest całkowicie bezpieczny dzięki wielostopniowemu szyfrowaniu. Co ważne, klient nie podaje numeru karty operatorowi, a więc nie musi obawiać się, że ten wykorzysta pozyskane dane w nieuczciwy sposób. Ta forma dokonywania płatności sprzyja podejmowaniu przez klientów decyzji o zakupie podczas procesu sprzedaży telefonicznej. Warto też zaznaczyć, że płacąc kartą przez telefon klienci objęci są takimi samymi gwarancjami ze strony banku, jak przy płatnościach online. Dzięki systemowi chargeback mogą mieć pewność, że dostaną zwrot pieniędzy, gdyby nie otrzymali zamówionego towaru lub gdyby okazał się on niezgodny z zamówieniem.
Autor
Jan Walcewicz
Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.
Polecamy
Najnowsze
Wniosek o upadłość gospodarczą
Sam fakt zaistnienia niewypłacalności przedsiębiorcy nie jest jednoznaczny z jego upadłością. Orzeczenie w tej sprawie zależy od decyzji sądu... [...]