Geolokalizacja płatności - na czym to polega?

Czy wiesz, na czym polega geolokalizacja płatności oraz do czego możesz ją wykorzystać? W dobie globalizacji i szybkiego rozwoju technologii, wykorzystuje się różne narzędzia do usprawniania „starszych” systemów. Dobrym tego przykładem jest geolokalizacja, którą dzisiaj zajmiemy się szerzej, która znajduje zastosowanie w przeróżnych branżach. Wykorzystywanie i rozwój geolokalizacji pochłania olbrzymie nakłady finansowe, dlatego pierwszą dziedziną, w której jej używano było wojsko. Jak się ma geolokalizacja do płatności mobilnych?

Czym jest geolokalizacja?
Zanim zajmiemy się śledzeniem zalet, które płyną z wykorzystywania technologii geolokalizacji, przybliżymy na czym ona polega. Dlaczego jest tak ważnym elementem dzisiejszego, zglobalizowanego świata? Sama geolokalizacja to narzędzie, które służy do znajdowania lokalizacji geograficznej danego obiektu. Urządzenia elektroniczne dostępne na rynku mają rozmaite systemy służące do ich oznaczenia – np. numery IP, kary SIM, numery seryjne. Dzięki temu w razie przykrych okoliczności, jakich jest ich kradzież, szybko można wyśledzić, gdzie się znajdują. Najbardziej znanym i równocześnie najczęściej używanym systemem do lokalizacji jest GPS, który ułatwia nam życie na co dzień – dzięki niemu bez trudu znajdziemy drogę w nawet najdalszym zakątku na świecie. Dodajmy, że jeśli chodzi o smartfony, obecnie – co można zaobserwować – zdecydowania większość aplikacji mobilnych „pyta nas” o pozwolenie na udostępnienie naszej lokalizacji. Służy to także celom marketingowym. Pomimo tego, że ta technologia niesie za sobą wiele zagrożeń, to nie możemy zapomnieć o jej ogromnych zaletach. 

Coraz większa popularność geolokalizacji
Firmy widzą potencjał technologii geolokalizacyjnej, dlatego nie wahają się w inwestowanie w nią. Wiąże się to często z koniecznością wnoszenia opłaty za różne aplikacje, ale warto spróbować różnych opcji. Jednym ze współczesnych trendów jest wykorzystanie geolokalizacji w procesach płatności, których dokonujemy w sklepach stacjonarnych i internetowych. Dzięki temu, płacąc z naszego smartfona, mamy możliwość sprawdzenia miejsca, z którego płatność została dokonana. Jest to bardzo istotne, np. podczas podróżowania albo w samej kwestii bezpieczeństwa! Mając zapisane "zaufane miejsca", z których najczęściej dokonujemy płatności, w razie kradzieży lub przejęcia naszego urządzenia, natychmiastowo dostaniemy powiadomienie, że np. nastąpiła próba przeprowadzenia płatności w Portugalii (kiedy my jesteśmy w Polsce) i zostaniemy zapytani, czy ją akceptujemy. Dzięki takiemu powiadomieniu, bardzo szybko możemy skontaktować się z bankiem, zablokować konta i karty, w ten sposób znacząco eliminując ryzyko zniknięcia dużej sumy pieniędzy. Geolokalizacja ułatwi nam także proces odzyskiwania skradzionych pieniędzy.

Dlaczego geolokalizacją powinni się zainteresować przedstawiciele branży e-commerce?
Jak już wspomnieliśmy, geolokalizacja jest chętnie wykorzystywana w marketingu. Inwestowanie w tą technologię naprawdę się opłaca – zbieranie i analizowanie danych geolokalizacyjnych, pozwoli na dokładnie zbadanie obszarów zainteresowania klientów! Dzięki temu można przygotować kampanie reklamowe i bony indywidualnie, a co za tym idzie, rosną szansę, że klient z nich skorzysta. Profesjonalnie mówi się o tym, jako o „tworzeniu profilu klienta”, co jest nieocenione na dzisiejszym konkurencyjnym rynku e-commerce. Z polskich agencji rozliczeniowych, z usługi Dotpay dla swoich klientów umożliwiają skorzystanie np. firma Dotpay. 

 

Autor

Justyna Stankiewicz

Pracuję w branży e-commerce. Zajmuję się reklamą oraz kreowaniem wizerunku marki sklepu internetowego. Sklepy internetowe to przyszłość, powstaje ich coraz więcej i więcej.

Zobacz również