Jak zminimalizować ryzyko płatności?

​Ryzyko związane z płatnościami oznacza straty wynikające z niektórych "zdarzeń płatniczych". Wiele firm, zwłaszcza tych, które obsługują dużą liczbę płatności online, zmuszonych jest wdrożyć specjalne strategie zarządzania ryzykiem, aby uniknąć trudności i nieprzyjemnych konsekwencji oszustw internetowych. Należy pamiętać, że każda metoda płatności wiąże się z ryzykiem. Z jednej strony nie brakuje cyberprzstępców, którzy tylko czekają na wszelkie luki w zabezpieczeniach płatności. Z drugiej zaś istnieje także ryzyko operacyjne, gdy straty finansowe wynikają z błędów ludzkich lub technicznych.

Monitorowanie płatności
Ważne jest, zatem monitorowanie płatności, aby przewidzieć możliwość wystąpienia ryzyka. Niewłaściwie lub pochopnie podjęte decyzje, mogą być kosztowne. Czasami lepiej jest pozwolić wyspecjalizowanej firmie zarządzać płatnościami w naszym imieniu. Warto także wybrać bramki płatności u profesjonalnych operatorów, którzy na temat bezpieczeństwa płatności wiedzą naprawdę dużo. Pamiętajmy o tym, że znajomość ryzyka pomaga zmniejszyć prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Musimy, więc zastanowić się, jakie są potencjalne zagrożenia, jak szybko można je wykryć i ile może to kosztować.

Jak ograniczyć straty finansowe?
Jeżeli już wiemy, jakie jest ryzyko i jak może wpłynąć na naszą firmę, czas podjąć działania, aby ograniczyć nieuczciwe sytuacje i obciążenia zwrotne. Możemy wykonać kilka podstawowych kroków. Pierwszym jest weryfikacja klientów w banku, który wydał kartę. Kolejnym proces uwierzytelniania klienta. Jednak to nie wszystko. Klient powinien wiedzieć, jak wygląda dana transakcja. Możemy, zatem wysłać wiadomości e-mail z potwierdzeniem do wszystkich szczegółów transakcji i informować klientów o statusie transakcji. Zachowujmy wszystkie informacje dotyczące nieuczciwych działań klientów w przeszłości, aby rozpoznać, która transakcja może być ryzykowna.

Natychmiastowa reakcja
Dokonane oszustwa mogą kosztować nas znacznie więcej, niż tylko utratę pieniędzy. Musimy zrozumieć, że podejrzane działania mogą zaszkodzić reputacji naszej firmy, a te starty znacznie trudniej odrobić, niż starty finansowe. W handlu internetowym nie ma obecnie miejsca na błędy i niewłaściwe decyzje. Konkurencja jest, bowiem ogromna. Jeżeli tylko zauważymy próbę oszustwa nie czekajmy biernie na rozwój wydarzeń. Reagujmy natychmiast!

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również