Popularność zakupów przez Internet w Polsce

Rosnąca popularność e-zakupów nie jest już niczym zaskakującym. Przeprowadzone przez TNS Polska badania wskazują, że aktualnie odsetek Polaków korzystających z zakupów w sklepach internetowych przynajmniej raz w roku wynosi aż 42%. Z kolei 13% Polaków kupuje w Internecie dwa razy w miesiącu.

Ciekawie wypada porównanie wydatków na zakupy internetowe w Polsce z wydatkami w innych krajach Europy. Analizy RetailMeNot i Centre for Retail Research wskazują na prawie pięciokrotnie wyższą średnią roczną wartość transakcji przypadającą na jednego konsumenta w Niemczech w stosunku tej przypadającej na konsumenta w Polsce. Statystyczny obywatel Niemiec wydaje na zakupy w Internecie ok. 5572 złotych, podczas gdy polski konsument przeznacza na ten cel ok. 1120 złotych. Bezkonkurencyjnie jeśli chodzi o wydatki na e-zakupy są Anglicy – w 2015 roku statystyczny mieszkaniec Wielkiej Brytanii poświęcił na zakupy internetowe ok. 6392 złotych. Oczywiście decydując się na takie porównanie, trzeba pamiętać o uwzględnieniu wielkości danego kraju, średnich zarobków w nim itd. Dlatego nie powinny dziwić wyższe wartości w wypadku większych i bogatszych od Polski krajów. Trzeba również pamiętać, że polski rynek e-commerce stale się rozwija – i to w szybkim tempie – podczas gdy rynki handlu internetowego w Niemczech i Wielkiej Brytanii należą do dobrze ukształtowanych.

Jeśli chodzi o bardziej dokładne dane na temat wydatków na zakupy w Sieci w Polsce, badanie TNS Polska ustaliło, że największa część ankietowanych – czyli 35% - jednorazowo wydaje kwotę z przedziału 100-249 złotych. 29% zazwyczaj kupuje za 60-99 złotych, natomiast wydatek rzędu 250-499 złotych jest typowy dla 10% respondentów.

Zależnie od kategorii produktów, średni koszt potrafi się wahać o kilkadziesiąt złotych. Najwyższy średni koszt – 101 złotych – dotyczy sprzętu RTV/AGD, zaraz za nim znalazły się urządzenia mobilne i akcesoria do nich (98 złotych). Natomiast na zakupy związane z butami poświęcamy już mniej – średnio 82 złote miesięcznie. Im większym zaufaniem klienci darzą sklep internetowy, tym więcej są w stanie w nim wydać.

Badanie TNS Polska jest kolejnym świadectwem rozrastania się rynku e-commerce w Polsce. Prawdopodobnie w najbliższym czasie zakupy w Internecie będzie robiła nie prawie połowa, lecz ponad połowa Polaków, a liczba osób robiących to często i regularnie wzrośnie jeszcze bardziej. 

 

Autor

Justyna Stankiewicz

Pracuję w branży e-commerce. Zajmuję się reklamą oraz kreowaniem wizerunku marki sklepu internetowego. Sklepy internetowe to przyszłość, powstaje ich coraz więcej i więcej.

Zobacz również