Za kulisami e-commerce. Jak działają płatności online w sklepie internetowym?

Każdy właściciel sklepu zdaje sobie sprawę, że jego firma musi być obecna w Internecie, ponieważ ludzie na całym świecie robią zakupy w sieci. Proces przekształcania działalności na działalności online zaczyna się od zrozumienia tajników e-commerce. Wśród tematów dotyczących sprzedaży online i zakładania sklepu internetowego, jednym z najbardziej interesujących jest przetwarzanie płatności. Jeśli nie rozumiemy podstaw przetwarzania płatności, nie będziemy w stanie akceptować płatności online.

Tradycyjny sposób akceptowania płatności online
Osobie postronnej może się wydawać, ze płatność online nie jest niczym skomplikowanym. Istnieje jeden prosty formularz na stronie internetowej, na której klient przesyła swoje dane dotyczące płatności i klika "Zapłać", aby sfinalizować transakcje. Następnie sprzedawca czeka na przekazanie pieniędzy na swoje konto. Cóż, w rzeczywistości jest to nieco bardziej skomplikowane. Aby cały proces był w ogóle możliwy sklep internetowy potrzebuje specjalnego konta bankowego do przechowywania środków otrzymanych z płatności online, dopóki nie zostaną one przekazane na konto bankowe sprzedawcy. Jest to tzw. konto handlowe. Do weryfikacji i autoryzowania płatności służy natomiast bramka płatności, wybierana u określonego dostawcy usług płatniczych. 

Konto sprzedawcy
Konto sprzedawcy (konto handlowe) to rodzaj konta bankowego umożliwiającego akceptację kart płatniczych oraz innego rodzaju płatności. Sprzedawca zawiera z bankiem umowę, zgodnie, z którą środki pochodzące ze sprzedaży towarów w sieci są przekazywane na nasze konto firmowe. Bank lub firma zajmująca się przetwarzaniem płatności przydziela unikalny numer identyfikacyjny sprzedawcy naszej firmie i naszemu kontu bankowemu, aby jednoznacznie zidentyfikować nasz sklep wśród miliardów innych na całym świecie. Identyfikator sprzedawcy pojawia się przy każdej płatności, która ma miejsce na naszej witrynie.

Bramki płatności
Bramka płatności jest specjalnym oprogramowaniem łączącym witrynę e-commerce sprzedawcy z jego bankiem. Bramki płatności można z grubsza podzielić na następujące typy: bezpośrednie i przekierowujące. Bramki bezpośrednie (inaczej hostowane) przetwarzają szczegóły płatności w sklepie, a klient nigdy nie opuszcza witryny e-commerce, aby wprowadzić swoje dane finansowe. Witryna sprzedawcy powinna być szyfrowana za pomocą protokołu SSL, a sklep musi spełniać standardy bezpieczeństwa danych dotyczących kart płatniczych.

Przekierowujące bramki płatności wysyłają klienta do witryny procesora płatności. Gdy klient zapłaci, zostanie on skierowany z powrotem do witryny e-commerce, aby zakończyć proces realizacji transakcji. W takim przypadku sprzedawca nie musi martwić się o zgodność ze standardem PCI, ponieważ zbiera tylko dane o zamówieniu, nie dokonując transferu danych płatniczych. 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również