Przeniesienie sklepu na inną platformę z utrzymaniem klientów

Faktem jest, że migracja e-sklepu jest dużym wyzwaniem zarówno dla zewnętrznej firmy IT wykonującej projekt, jak i dla wewnętrznego działu e-commerce, który jest odpowiedzialny za działanie sklepu internetowego. W sytuacji, gdy takie przenosiny zostaną źle wykonane mogą pojawić się poważne problemy, w niektórych wypadkach mogące doprowadzić do znacznych strat finansowych. W artykule, wyjaśniamy co zrobić, aby uniknąć kłopotów i zakończyć migrację sukcesem.

Należy pamiętać, że wdrażanie nowego systemu e-commerce to skomplikowany, wieloetapowy proces, na który składają się też aktywności związane z SEO, kampaniami AdWors oraz analityką webową. Nasze wskazówki pomogą przeprowadzić przenosiny krok po kroku.

Zarządzaj i analizuj

Pierwszym etapem migracji powinno być zarządzanie projektem. Na początku opracuj specyfikę zakresu wdrożenia, potem przygotuj szczegółowy harmonogram prac oraz określ kluczowe funkcje, które musi spełniać system. Unikaj przy tym tzw. „efektu wodospadu” – zbyt dużo dodatkowych funkcji dodatkowych, zbędnie wydłuża projekt. Na koniec przygotuj niezbędne zasoby personalne i wybierz lidera projektu. Teraz możesz przejść do drugiego etapu, czyli analizy wdrożeniowej. Nie warto na niej oszczędzać, ponieważ błędy popełnione na tym etapie, będą bardzo drogie w naprawieniu. Ważne jest, aby zadbać o dokumentację niestandardowych funkcji i rozwiązań, jeśli zlecasz zmiany w swoim e-sklepie bądź tworzysz własne oprogramowanie.

O czym warto pamiętać?

Przede wszystkim o migracji adresów klientów, katalogu produktów, historii zamówień wraz z aktualnymi statusami oraz subskrybentów newsletteru. Istotne jest również zbieranie danych przed migracją. Wiąże się to z koniecznością zgłoszenia domeny do Google Search Control, wyeksportowania z GSC najważniejszych podstron serwisu, zapisania starej struktury serwisu wraz z ustawieniami meta oraz nagłówków dla wszystkich podstron. Pamiętaj o monitorowaniu pozycji najważniejszych fraz, wdróż kod błędu serwera 503 na czas migracji oraz zapewnij odpowiednią moc serwera. Następnie konieczne będzie automatyczne i ręczne mapowanie oraz przekierowania adresów URL.

Testy i wdrożenie

Koniecznie zaplanuj migrację systemu na okres, w którym twój e-sklep ma najmniejszy ruch oraz zarezerwuj czas na konieczne testy wewnętrzne funkcjonalności. Następnie przejdź do analizy powdrożeniowej na nowej wersji serwisu. Teraz możesz przejść do działań w kampaniach na koncie Google AdWords oraz do umieszczenia głównego fragmentu kodu śledzenia Google Analytics. Na koniec wstaw główny fragment tagu remarketingowego AdWords i zaktualizuj listy remarketingowe przy zbieraniu danych w oparciu o adresy URL.

 

 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również