Analizujemy polskiego e-konsumenta

Współczesna nowa forma zakupów to nabywanie towarów przy pomocy Internetu i właśnie z niej coraz chętniej korzystają Polacy. Eksperci zaznaczają, że już ponad połowa z nas właśnie w ten sposób kupuje upragnione produkty. Firma Gemius postanowiła zatem zbadać kto najchętniej udaje się na wirtualny shopping.

Ostatni raport dotyczący rynku e-handlu został przygotowany przez firmę Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej. Zebrane dane wskazują na istnienie znaczących różnic między osobami, które korzystają z usług online oraz tymi, którzy kupują w tradycyjny sposób. Okazuje się, że wiek, płeć, wykształcenie i miejsce zamieszkania mają na to niemały wpływ.

Tradycja kontra e-commerce

Wyniki raportu pokazują, że zakupy online chętniej robią osoby młodsze. Z roku na rok popularność e-sklepów zwiększa się właśnie w tej grupie wiekowej – osoby między 15 a 24 rokiem życia stanowią obecnie aż 30 % kupujących w sieci. W grupie niekupujących spadł za to udział osób z kategorii wiekowej 50+, które obecnie stanowią 18 % tej grupy.

Charakterystyka typowego polskiego e-konsumenta

Eksperci Gemiusa charakteryzują typowego polskiego e-konsumenta jako osobę między 15 a 24 rokiem życia, posiadającą wyższe wykształcenia, mieszkającą w większym mieście i posiadającą dochody przekraczające 2 tysiące złotych. Analiza danych z ostatnich lat wykazuje wyraźne przesunięcie w tej grupie w kierunku osób młodszych. Kolejne lata szykują zmiany również wśród starszych internautów. Analitycy podkreślają, że czeka nas znaczący wzrost e-konsumentów w wieku 45+. Już teraz widać, że marketingowcy odpowiadają na zmieniające się potrzeby rynku e-commerce. Powstają więc nowe strategie skierowane do konkretnych grup docelowych. Aby zaspokoić potrzeby coraz bardziej wymagających użytkowników sklepów internetowych, duży nacisk będzie kładziony na jakość obsługi e-klientów. Zebrane dane pokazują wyraźnie, że elektroniczny handel staje się istotną częścią życia większości Polaków. Jest to spowodowane wygodą, oszczędnością czasu a często też niższym cenami, które zachęcają nas do kupowania w sieci. Raport pokazuje więc firmom, że e-handel oraz wysoka jakość obsługi e-płatności są wymagane, pożądane oraz oczekiwane przez e-konsumentów. Warto zatem skorzystać z potencjału, jaki otwiera przed nami rynek e-commerce.

 

 

 

Autor

Jan Walcewicz

Studiowałem Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Później dostałem pracę w dużej firmie, gdzie zajmuję się finansami. Wszelkiego rodzaju płatności są mi bardzo dobrze znane. Jeżeli potrzebujesz porady-pisz.

Zobacz również